Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

Onze trip in 2016

Belgium - Germany - Danmark - Norway - Sweden .

Dag 24 : Lødingen ( Noorwegen ) - Abisko ( Zweden ) .

Onze laatste dag in Noorwegen neemt een aanvang . Via de E10 rijden we tot juist over de imposante Tjeldsundbrug en nemen afslag Fv825 naar Grov . Een veel rustigere route dan de E10 . De Fv825 kronkelt zich langs prachtige fjorden . In Grov gaat het links , nog steeds de Fv825 tot de aansluiting met de E6 . Vervolgens zuidwaarts . Na enkele km bereik je het Storvatnet meer . Hier vind je een gedenkteken van de slag om Narvik in 1945 . We rijden verder tot in Bjerkvik . Hier links af de E6 blijven volgen . Juist voor de tunnel in Lervik is een automatisch autopass tol station , 43 Nok . Enkele km voobij de Traedal tunnel heb je de splitsing E6 /E10 . Deze laatste , de E10 , Konings Olaf weg genaamd , 27km lang , brengt u tot aan de grens met Zweden . De grensovergang ligt hoog in het gebergte . Na passage van de grens, reeds op Zweeds grondgebied , bevindt zich een groot skioord . 29km verder vind je de Sliverfallet waterval . De moeite waard om even halt te houden . Zowel links als rechts van de waterval is een wandelpad gaande tot aan het meer . Iets verder vind je een ruime parking die mogelijk kan gebruikt worden als camperplaats , droge toiletten en verder niets . Parallel met de E10 loopt de spoorlijn van Kiruna naar Narvik in Noorwegen . Er rijden continu treinen voorbij die het ijzererst van mijnen van Kiruna naar de haven van Narvik brengen . We vinden een klein off road weggetje juist voorbij Bjorkliden dat ons vlakbij deze spoorlijn brengt . Niet aan te raden voor mobilhomes !!!! Tevens een prachtige plaats met een weids uitzicht over het Tornetrask meer en de omgeving . Vervolgens bereiken we het Abisko Natuurcamp . Hierover , onder een klein spoorwegbruggetje door , direkt links vind je een ruime parking . Bij navraag in het toeristen bureau blijkt overnachten toegelaten . In het toeristenbureau bekomen we uitgebreide informatie alsook een bijhorende wandelkaart van dit gebied . De stations parking / camperplaats is tevens de toegang tot de bekende Kungsleden Hiking trail . Deze strekt zich uit over ruim 400km en doorkruist een prachtig natuurgebied . Een goede reden voor ons om er de volgende dag op uit te trekken met de rugzak voorzien van de nodige proviand , goed schoeisel etc..
Overnachting : Camperplaats Abisko Turiststation aan de overkant op de parking van het treinstation . Aan het begin van de Kungsleden Trail .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : gratis .
Longitude : 18.78119 E (18° 46’ 52" E ) Latitude : 68.35728 N (68° 21’ 26" N) .
Voorzieningen : Niets .
Onze beoordeling :( zie inleidende pagina )

Onze dag afstand is : 232km .

De Tjeldsundbrug .
Ruw hooggebergte aan de grens met Zweden .
Silverfallet waterval op de E10 .
Ijzererst transport richting Narvik .
Sami opberghut , naast Abisko Station .
Abisko Station tevens parking / camperplaats .