Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

Onze trip in 2023

Belgium - Germany - Sweden .

Dag 12 : Navarån Natuurreservaat - Garelhöjden / Nasakar .

Vanuit het reservaat gaat het richting noord . Deze route is een gravel weg tot aan de hoofdweg . Hier gaat het rechts af en even voorbij Sodalen vinden we de afslag naar het natuurpark Sundsjöåsens . Na 9 km bosweg is er aan afslag naar het reservaat . Er is een kleine parking en hieruit begint de Sundsjöåsens Natuurreservaat trail deze is : 3,4 km lang . Het is een trail waarlangs je via dezelfde weg terug komt . Na ongeveer 300m bereikt men een open plek in het bos met een oude nederzetting . Dan gaat het verder en komen we uit op een prachtige schuilhut , perfect geschikt om te overnachten . Denk er wel aan dat je water zelf moet meenemen !! In de hut is er een leuk schilderij met als vrij vertaalde tekst : Vermoeiheid na elanden jacht ! Terug op de parking gaat het bergafwaarst tot aan het kruispunt waar we dan rechts af onze route vervolgen richting Liden . Opgepast de laatste km's voor Liden gaat het vrij steil bergafwaarts naar de hoofdweg . Eenmaal daar aanbeland is het links af naar Jarkvissle , echter juist voor Bispgarden is er een afslag naar Stadforsen . We rijden voorbij Thailändska paviljoen , dit kan je bezichtigen mits betaling . Verder naar Hölleforsen daar gaan we de stuwdam over . Eens voorbij Hölleforsen wordt de weg een gravel route juist breed genoeg voor 1 auto , het is een doodlopende weg met achteraan een kleine parking . Direkt in de omgeving vinden we het bospaadje tot aan de Meäfallet waterval : een pittige klim van 200m . Terug op de parking vind je iets verder (150 m ) nog een oude grenssteen . We rijden terug naar de hoofdweg en daar gaat het links af . Wat verder nemen we de richting Solleftea tot juist voor Lansele hier links af , dan verder door het dorp over de rivier , op deze wijze bereiken we Österås . Hier volgen we de westkant van rivier , een weg die overgaat in gravel . Het is een prachtige route , vrij smal met veel haarspeldbochten . Na 32km komen we aan het treinstation van Alsliden . Hier staan nog enkele oude locomotieven . We steken via de stuwdam de rivier over en daar bevindt zich een niet te missen bezienswaardigheid , nl: de Nämforsen Hällrisninger . Eerst en vooral de prachtige stuwdam waar een indrukwekkende hoeveelheid water door raast . Vervolgens is er een wandelroute langs de rivier waar duizenden jaren oude rotstekeningen te bewonderen zijn . Deze zijn goed zichtbaar en zéér goed bewaard . Verder gaat het door Näsåker tot aan de hoofdweg . Daar gaat het links af naar onze camperplaats in Gårelehöjden .
Overnachting : Schiereiland Garelhöjden / Nasakar .
coor : Longitude : 16.8040821 E (16° 48’ 14" E ) Latitude : 63.600513 N (63° 36’ 01" N) .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : Gratis op schiereiland of eventuweel mits een bijdrage op de camperplaats.
Voorzieningen : Niets .

Onze dag afstand is : 192 km waarvan 76 km bosweg .

Voorbij Sodalen naar Sundsjöåsens .
Info bord Sundsjöåsens .
De verschillende trails .
Schuil /overnachtings hut .
Prachtig ingericht .
Mooi schilderij in de hut .
Het Thailändska paviljoen .
Start van de twee trails .
Adalsliden , oud spoorwegstation .
Juist naast de stuwdam .
Nämforsen hällristningar .
Oude visfuik .
De camperplaats Gårelehöjden .